313یار با وفا
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: مهدویت، ، |
برچسب ها: 313-یاران-امام(عج)،

در روايات فراواني گفته شده است: «تعداد ياران خاصّ حضرت مهدي‏عليه السلام 313 تن است». اين عدد نيز مانند بسياري از اعداد ديگر، داراي رمز و رازهايي است که بر ما پنهان و پوشيده است. با توجّه به رواياتي که اين عدد در آنها به کار رفته؛ مي‏توان به موارد ذيل اشاره کرد:
ياران حضرت طالوت:
امام باقرعليه السلام ذيل آيه شريفه «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنّي» [1] فرمود: «فَشَرِبُوا مِنهُ اِلاّ ثَلاثِمأة وَثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً...» [2] ؛ «پس همه کساني که آزمايش شدند تخلف کردند و تنها موفقين از اين آزمايش 313 تن بودند».

پيامبران مرسل:
امام جوادعليه السلام در نوشته‏اي به عبدالعظيم حسني مرقوم فرمود: «خداوند - تعالي - 124 هزار پيامبر فرستاد که مرسلين از ايشان 313 تن بودند...». [3] .

ياران پيامبر در جنگ بدر:
طبق نظر مشهور آن است که ياران پيامبرصلي الله عليه وآله در جنگ بدر، 313 تن بوده‏اند. [4] .


ياران خاص مهدي هنگام ظهور:
در اين باره روايات فراواني وجود دارد که تنها برخي از آنها از اين قرار است:
«... آن گاه پيشواي دين و امام مسلمين آنها را به سوي خود فرا مي‏خواند، و خداوند طبق مشيت خود آنان را گرد مي‏آورد، آن گاه تعداد 313 تن از اقطاب و اکناف جهان به سوي او مي‏شتابند». [5] .
امام باقرعليه السلام فرمود: «ياران قائم 313 تن هستند، که برخي از فرزندان عجم (غير عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده مي‏شوند و برخي از آنها در حالي که در رختخواب خود خوابيده‏اند، از رختخواب برده مي‏شوند و در مکه بدون وعده قبلي به محضر آن حضرت مي‏رسند». [6] .
از برخي روايات استفاده مي‏شود: «پنجاه تن از اين تعداد زنان هستند». [7] .
ايشان پس از بيعت اوّلين بيعت کننده؛ يعني، فرشته وحي (جبرئيل) با آن حضرت بيعت خواهند کرد. [8] .
امام صادق‏عليه السلام در وصف اين افراد فرموده است: «گويا به قائم مي‏نگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش - که 313 تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند - در اطراف او مي‏باشند. آنان پرچمداران و حاکمان خداي تعالي بر خلقش در زمين هستند...». [9] .
همان گونه که اشاره شد، در تشکيل هسته اصلي آن پيکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نيز نقش دارند و طبق تعبير برخي از احاديث، حدود پنجاه زن، از ياران اصلي امام و همراه هسته مرکزي آن قيام مي‏باشند. اين موضوع دو نکته را روشن مي‏سازد:
1. زنان که در طول تاريخ از حقوق خويش محروم بودند و شخصيت آنان تحقير گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصيت واقعي خويش را باز خواهند يافت و به عنوان کارگزاران اصلي تحوّل عظيم، در جامعه جهاني شرکت خواهند داشت. اين موضوع اهميت ويژه‏اي دارد که ارزش واقعي و پايه قدرت و توانمندي نوع زن و ارزشيابي استعدادهاي او را - در صورتي که خود را ساخته باشد - مشخص مي‏سازد.
2. زنان اگر در جهاد و رويارويي مستقيم شرکت نکنند، در ديگر پست‏ها و مسؤوليت‏ها و سازندگي‏ها، مي‏توانند مشارکت داشته باشند. همچنين در گسترش فرهنگ اسلامي، تبيين خطوط اصلي دين، آموزش معارف الهي و جايگزين ساختن معيارها و اصول انقلاب مهدوي‏عليه السلام، مي‏توانند کارآمد باشند و نقش‏هاي اصلي و برجسته‏اي را برعهده گيرند. در مسائل پشت جبهه و ديگر مسائل اجتماعي، فرهنگي و تربيتي نيز مي‏توانند نقش سازنده‏اي داشته باشند.
امام باقرعليه السلام مي‏فرمايد: «... به خدا سوگند 313 تن از مردان نزد او مي‏آيند، که با آنان پنجاه زن نيز هستند...». [10] .
اين موضوع والايي مقام زن و حد بالاي رشد و تکامل او را روشن مي‏سازد. اثر تربيتي اين موضوع مهم،
در جامعه کنوني - که جامعه منتظر است - مي‏تواند خودآيي زنان و بازشناسي توان رشد و بازيابي شخصيت آنان باشد. براي شرکت در آن دگرگوني و انقلاب بزرگ و جهاني، زنان از هم اکنون بايد با معيارهاي دقيق اسلامي و اخلاقي، شخصيت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل يابند، و بدانند که هم اکنون و در آينده، مسؤوليت‏هاي بزرگي بر عهده دارند، و در آينده نقش‏هاي اصولي‏تري را به انجام خواهند رسانيد. پس ناگزير از هم اکنون به شناخت دقيق و درست اسلام بپردازند و در تربيت خويش بکوشند تا پيش از ظهور، در جامعه زنان منتظر قرار گيرند، و در دوران ظهور شايستگي شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعي حق را داشته باشند. [11] .

پی نوشت ها:
[1] بقره (2)، آيه 249.
[2] بحارالانوار، ج 13، ص 405.
[3] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334.
[4] بحارالانوار، ج 52، صص 323 و309 و307 و306 و303 و 334.
[5] کتاب الغيبه، ص 477؛ الغيبة، ص 315 و244.
[6] الغيبة، ص 315.
[7] تفسير عياشي، ج 1، ص 64.
[8] الغيبة، ص 169.
[9] شيخ صدوق، کمال‏الدين، ج 2، باب 58، ح 16.
[10] تفسير عياشي، ج 1، ص 65.
[11] عصر زندگي، ص 76 - 57.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 26 / 3 / 1392
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا